• Ölçü/IRC

Türkiye Açıkdeniz Yarış Kulübü; ORC.’nin Türkiye temsilcisi olarak 1971-1993 yılları arasında IOR, bu ölçü sisteminin 1994 yılında kalkması nedeniyle 1994 ve 1995 senelerinde IMS. Ölçü ve Handikap sistemlerini Türkiye’de yürütmüş, ölçü ve ölçü belgesi basım/dağıtım işlemlerini sağlamıştır.

Kulübümüz, 1996 senesinden bu yana RORC ile UNCL nin ortak müellif (rating authority) olarak tanımlandığı IRC Kuralı gereğince, bunun ülkemizde uygulanması ile ilgili olarak “Rule Authority” sıfatı ile sorumluluk taşımaktadır (IRC. Rule 2008, Md. 5).

Bu kapsamda IRC Sertifikası düzenlenmesine ilişkin kulübümüzün görevi, tekne sahiplerinin doğruluğunu yazılı olarak taahhüt ettikleri fiziki ölçüleri havi müracaat formunu UNCL’ye ulaştırmak, UNCL ve tekne sahibi arasında bundan sonraki aşamalarda gerekebilecek ek bilgi akışını sağlamak, UNCL’ye yapılacak ödemeleri temin etmek, UNCL’nin düzenlediği IRC sertifikasını tekne sahibine iletmek, bu sertifikayı arşivlemek, talep üzerine bunun suretlerini gerek tekne sahibine veya protesto komitesine ,gerek ölçü protestosu çeken diğer yarışçılara temin etmek ve protesto sonuçlarına ilişkin UNCL ile idari işlemlerin takibini sağlamaktır. Endorsed Sertifika talep edilen yatların ölçümlerinin yapılmasının koordinasyonu da TAYK’ın sorumluluğundadır. Bu arzuda olan yatçı dostlarımızın TAYK ile temas etmelerini rica ederiz.

TAYK bu sorumluluklarını kurulduğu günden beri amatörce bir ruhla ve karşılığında maddi bir çıkar beklemeksizin yerine getirmekte ve IRC Sertifikası düzenlenmesi sürecine ilişkin tekne sahipleri ile UNCL arasındaki koordinasyonu ve idari işlemleri yürüterek, uygulamanın pürüzsüz yürütülmesine için çaba sarf etmektedir.

YearBook-Online
http://gb.zinio.com/express3?issue=416290761&o=ext



Ekli Dosyalar

IRC-Rule-2017-ING IRC-Rule-2017-FRA IRC Measurement Manual 2013.pdf 144 Kb IRC 2017 Rule Changes ( Alp Doğuoğlu Notları)


Ölçü Beyan Formları

IRC Kuralı gereğince ölçü beyanı ve sertifikanın düzenlenmesinden sonra yatın beyan edilen ölçülere uygun olarak muhafazası yat sahibinin sorumluluğundadır. Lütfen ilgili formları titizlikle tamamlayınız.

IRC Fiyat 2017 TAYK IRC APPLICATION FORM 2017 IRC REVALIDATION MODIFOCATION TRIAL FORM-2017 IRC TRIAL FORM (Before Conception) 2017 IRC WEIGHT CERTIFICATE 2017 GEZİ SINIFI YAT ÖLÇÜ BEYAN FORMU.doc 195 Kb


IRC Ölçücüleri

2014 Yılı IRC Ölçücüleri

IRC Ölçücü Kriterleri

İSTANBUL:

***KERİM TOPOYAN (BAŞ ÖLÇÜCÜ)
E-Posta : kerim.topoyan@gmail.com
GSM      : +90 533 921 5214

***MUSTAFA KEMAL VURAL
E-Posta : mstfkmlvrl@gmail.com
GSM      : +90 535 694 1034

***İSMAİL TEZDİKER
E-Posta : ismail.tezdiker@gmail.com
GSM      : +90 532 353 6762

***ÖZAY ÇAĞIMNI
E-Posta : Ozay.cağimni@gmail.com
GSM      : +90 532 386 3911

***İLYAS SARAL
E-Posta : info@espigayachting.com
GSM      : +90 533 376 6020

*BARIŞ ERSEMİZ
E-Posta : baris@sth.org.tr
GSM      : +90 535 971 0287

*ONUR KARADAN
E-Posta : onur@espigayachting.com
GSM      : +90 530 238 0389

*MUSTAFA MURAT YAHYAOĞLU
E-Posta : murat@kayrayelken.com
GSM      : +90 554 402 0404

*DURAN İZGİ
E-Posta : duranizgi@yahoo.com
GSM      : +90 532 285 1359

*FATİH BAKKALOĞLU
E-Posta : fbakkaloglu@gmail.com
GSM      : +90 532 296 9997

*MURAT GÖKÇEN
E-Posta : Murat.gökcen@ttmail.com
GSM      : +90 532 364 1919

*ASLAN ÖZÇAKIR
E-Posta : aslan@ozcakir.com
GSM      : +90 533 273 3042

*EROL METİN ERDOĞAN
E-Posta : erolmetinerdogan@yahoo.com
GSM      : +90 532 213 6082

*SERPİL ÇAM
E-Posta : serpil.cam@outlook.com
GSM      : +90 530 147 8732

*KAAN İŞ
E-Posta : kaan@doblin.com.tr
GSM      : +90 533 217 8699



İZMİR:

***FATİH AYDEMİR
E-Posta : Tur1375@yahoo.com.tr
GSM      : +90 532 231 8612

***SERDAR LALE
E-Posta : serdarlale@gmail.com
GSM      : +90 532 341 3748

*DOĞUKAN KANDEMİR
E-Posta : kandemirdogukan@yahoo.com
GSM      : +90 530 307 3629

*ERHAN UYAN
E-Posta : info@uyansailing.com
GSM      : +90 532 414 5099

*KAAN ÖZGÖNENÇ
E-Posta : kaan@izmiryelken.com
GSM      : +90 554 962 2077



BODRUM:

***ÇAĞATAY ÖNÜR
E-Posta : cagatayonur@yahoo.com
GSM      : +90 532 316 1112

***ALİ MALİK NASMAN
E-Posta : nasmansailing@gmail.com
GSM      : +90 546 906 6994

***ÖZGÜR DUMANLI
E-Posta    : ozgurd@miltabodrummarina.com
E-Posta 2 : ozgurdumanli@hotmail.com
GSM         : +90 546 906 6994



MARMARİS:

***UĞUR SÜREN
E-Posta : ugursuren@gmail.com
GSM      : +90 505 303 2223

***HALİT METİN KESGİN
E-Posta : halitkesgin@gmail.com
GSM      : +90 532 406 3185

***BARIŞ ÇELİK
E-Posta : baris@mss.com.tr
GSM      : +90 506 345 5253

*RAUF GÜVEN
E-Posta : rauf.guven@mobymarine.com.tr
GSM      : +90 543 412 4820



GÖCEK:

***MUSTAFA GENÇASLAN
E-Posta : mustafim@hotmail.com
GSM      : +90 532 424 0059

*DENİS FURMAN
E-Posta : denisfurman@live.com
GSM      : +90 536 228 3670


IRC Sıkça Sorulan Sorular


Bu sayfada cevaplanmasını arzu ettiğiniz sorularınızı iletişim formumuzu kullanarak bize gönderebilirsiniz.

Tekne sahibi istediği kadar yelkenini ölçtürebilir. Önemli olan yarış sırasında teknede bulundurulan yelkenlerin “sayı ” ve “yelken ölçü beyan kriterleri” açısından sertifika ile uyumlu olmasıdır.

Yelken ölçü beyan kriterleri:

Ön saha yelkenleri(headsail):;Genovalarınız arasında alanı en büyük alanı olan yelkenin ölçüleri ve tüm taşınan ön saha yelkenleri arasında en büyük LLmax değeri(en uzun orsa yakasına sahip yelkenin orsa yakası uzunluğu )beyan edilir.

Spinnaker: Simetrik veya asimetrik ayrımı yapılmaksızın taşınan yelkenler arasında en büyük alanlı spinnaker ölçüleri beyan edilir.

Anayelken(Mainsail): Yarışta kullanılan ana yelkenin ölçüleri,IRC sertifika limit değerlerinden küçük olduğu takdirde beyana tabi değildir ,aksi takdirde beyan edilmesi gerekir.

Detaylı tanımlar için bkz. IRC Measurement Manual-Jan 2008 ve IRC 2009 Rule

IRC Kuralı,tekne sahibinin ölçü deklarasyonlarını esas alan bir handikap sistemi olup, diğer bazı handikap sistemlerinde gerekli olduğu olduğunun aksine , ölçülerin bir IRC Ölçücüsü tarafından yapılma mecburiyeti yoktur.

Başlangıç olarak , Türkiye Açıkdeniz Yarış Kulübü web sitesi (www.tayk.org.tr) Ölçü/IRC sayfasından ,IRC Measurement Manual-Jan 2008 ve IRC 2009 Kuralı orijinal İngilizce metnini okumanız ve diğer faydalı bilgiye göz atmanız uygun olacaktır. Standart üretim teknelerde deklare etmeniz gerecek veriler bir arkadaşınızla birlikte sadece bir şerit metre kullanarak bir saat içinde derleyebileceğiniz kadar özlüdür.Arma ile ilgili bilgileri ise teknenizin el kitabında bulabilirsiniz .Kaldı ki teknenizi yeni aldı iseniz ,Avrupa orijinli üreticilerin hemen tümü ilk IRC Sertifikanız için gerekli olacak bilgiyi veya eş bir teknenin sertifikasını size verebilecek ,hatta bazıları ilk sertifikanızın bedeline mahsuben kullanmak üzere bir kredi slibi hediye edecektir.

Bu konuya zaman ayırmayı arzu etmediğiniz takdirde , bölgenizdeki bir IRC Ölçücüsünü arayıp bilgi alabilir ,eğer arzu ederseniz sertifika müracaatında gerekecek ölçümleri yapmasını isteyebilirsiniz.IRC Ölçücüleri yetki ve sorumlulukları hakkında bilgiye aynı web sayfasından ulaşabilirsiniz. Ölçülen yelkenlerinizin damgalanması tekne sahibi ihtiyarında olmakla birlikte ,ölçü kontrolu yapılan yarış haftalarında sağlayacağı kolaylık açısından yelkenlerinize ölçü damgası taleb etmeniz tavsiye edilir. Müteakiben,tarafınızdan veya temas ettiğiniz IRC Ölçücüsü tarafından hazırlanmış müracaat formunu (IRC 2009 Application Form) ıslak imzalayarak ve sertifika bedeli ödeme dekontu kopyasını ekleyerek TAYK‘a iletmenizgereklidir.

Ülkemizdeki filoya hizmet veren UNCL, normal şartlarda sertifikalandırma işlemlerini müracaatın eline geçmesinden 5 iş günü içinde tamamlayıp sertifikanızı TAYK’a yollayacak ve ölçü belgeniz TAYK tarafından size iletilecektir .TAYK’a müracaatınızı iletmenizden 10 iş günü içerisinde cevap almadı iseniz ,muhtemelen müracaatınızda açıklığa kavuşturulması gereken konular vardır ,bu durumda lütfen TAYK ı arayınız .

IRC Kuralı gereğince TAYK,nihai olarak düzenlenen sertifikada sizin imzanızı da isteyecek ve bunu arşivinde muhafaza edecektir .Bu adımın sadece bir idari işlem olmadığını , aynı zamanda düzenlenen sertifikanın müracaatınız ile uygunluk kontrolu olduğunu ve imzanızın, yarışlarda muhafaza etmekle yükümlü olduğunuz IRC Sertifika değerlerinin kabul ve teyidi anlamına geldiğini, lütfen unutmayınız .Arzu ederseniz ölçücünüz bu son kontrolu sizin için yapacaktır.

Standart IRC sertifikası için UNCL / RORC dünyadaki hemen tüm seri üretim tekneleri kapsayan IRC veritabanındaki kayıtları esas almakta,prototip tekneler için tasarımcı verileri esas alınmakta,gerekli gördüğü hallerde UNCL ölçüm taleb etmektedir.

Başlangıç olarak , Türkiye Açıkdeniz Yarış Kulübü web sitesi (www.tayk.org.tr) Ölçü/IRC sayfasından ,IRC Measurement Manual-Jan 2008 ve IRC 2009 Kuralı orijinal İngilizce metnini okumanız ve diğer faydalı bilgiye göz atmanız uygun olacaktır. Standart üretim teknelerde deklare etmeniz gerecek veriler bir arkadaşınızla birlikte sadece bir şerit metre kullanarak bir saat içinde derleyebileceğiniz kadar özlüdür.Arma ile ilgili bilgileri ise teknenizin el kitabında bulabilirsiniz .Kaldı ki teknenizi yeni aldı iseniz ,Avrupa orijinli üreticilerin hemen tümü ilk IRC Sertifikanız için gerekli olacak bilgiyi veya eş bir teknenin sertifikasını size verebilecek ,hatta bazıları ilk sertifikanızın bedeline mahsuben kullanmak üzere bir kredi slibi hediye edecektir.

Seri üretim teknelerde UNCL ofisine aktarılan bilgiler içinde – fiziki ölçüler haricinde – teknedeki extra ekipmanların ayrıntılı olarak ifade edilmesi durumunda ,UNCL gerekli düzeltmeleri tartıya gerek kalmaksızın yapmaktdır.

Örneğin: ısıtma-soğutma tesisatları, extra temiz su ve pis su tankları, duş sistemi, extra aküler, extra yakıt tankı, radar-auto pilot gibi ekipman,teknenin standardı dışındaki arma sistemleri gibi...

Almayı düşündüğünüz yelken ölçülerini belirterek ‘Trial Certificate’ (deneme sertifikası)alabilirsiniz .Bunun için önceki sertifikanıza göre yapmayı düşündüğünüz ölçü değişikliklerini TAYK Ölçü /IRC sayfasından temin edeceğiniz Ölçü Beyan Formları bölümündeki deneme sertifikası müracaat formuna işleyerek (LOA*8 Euro/metre) bedeli TAYK hesabına yatırıp dekont ile birlikte deneme sertifikası müracaatını TAYK’a iletmeniz yeterliolacaktır .

Deneme sertifikası ile yarışamayacağınızı ve nihai kararınız esasında ayrıca IRC sertifikası almanız gerektiğini lütfen unutmayınız.

Yaş , iç düzen /mobilya ,arma ,salma ve yelken ölçü farkları gibi sebepler olabilir. Bu durumda bölgenizdeki bir IRC Ölçücüsü yardımı ile sertifikanızı değerlendirebilirsiniz.

IRC ortak müellifleri RORC ve UNCL ,TCC değeri hesabına esas olan algoritmayı kural gereği gizli tutmakta ve tatonman yolu ile çözülmesini engelleyerek IRC filosunu korumak adına her sene değişiklik yapma hakkını muhafaza etmektedirler.

Dolayısı ile TCC seneden seneye cüz’i farklılıklar gösterebilir .Diğer yandan IRC Kuralı RORC /UNCL tarafından ‘yanılma müstesnadır ve gerekirse düzeltilir ‘uygulamasına da tabidir.

Artışın yüksek olduğunu düşünüyorsanız TAYK ‘a neden artış olmaması gerektiğini düşündüğünüz özlü yazılı açıklamanızı yollayınız,bu notunuz UNCL ye iletilip yanılma olmadığı teyidi alınarak tarafınıza iletilecektir.

En kısa çözüm 5 tekne sahibinin de Endorsed Sertifika müracaatında bulunması olacaktır .Böylelikle tekneler arasındaki fiziki farklılıkların TCC değerine yansıması sağlanacaktır.

Alternatif olarak ,tekne sahipleri olarak bir araya gelip, IRC Sertifikalarınızı bir IRC Ölçücüsü yardımı ile birlikte değerlendirerek göze çarpan farklılıkları yeni müracaat yapma yolu ile en aza indirebilir veya tamamıyle giderebilirsiniz .

Bu konunun One Design tanımı ile karıştırılmaması önemlidir .IRC Kuralı One Design sertifika alma imkanını da sağlamakla birlikte , uygulamada one design ölçütlerini sağlamak için teknelerinizin yelken ve diğer arma ölçülerinde önemli değişiklikler yapılması gerekecektir.

Anlamı itibari ile doğruluğu denetlenmiş şeklinde tercüme edebileceğimiz bu tür ölçü belgesinde sertifika müracaatı öncesinde yelken alanı, ağırlık, su kesimi ölçüleri vb gibi tüm değerler bir IRC ölçücüsü tarafından ölçülmekte,tekne tartılmakta ve müracaata tartı belgesi eklenip ölçücü tarafından teyid edilen değerler ile ve tekne sahibi ile IRC Ölçücüsü’nün ıslak imzasını taşıyan sertifika müracaatı yapılmaktadır.

Tüm verilerin ölçü anındaki durumu yansıttığı unutulmamalıdır. Bu sebeple yarış(lar) sırasında söz konusu ölçülerin muhafazası sorumluluğu standart IRC sertifikasında olduğu gibi tekne sahibinindir.

IRC Kuralı ,yarış organizatörleri tarafından katılım şartı olarak öngörülmediği sürece için gerekli ölçümlerin yapılarak endorsed sertifika alınmasını tekne sahibinin ihtiyarında tutmuştur .

Tekne sahibinin bu kararı verirken ,standart IRC sertifikaları için RORC /UNCL’nin uyguladığı veritabanı değerlerinin –yanılma payını asgaride tutmak üzere- emniyetli değerler olduğunu bilmesi faydalı olacaktır. IRC istatistikleri gerekli ölçümleri yaptırarak “endorsed sertifika” çıkaran teknelerin TCC değerlerinde düşüş – yani tekne sahibi lehine- olduğu yönündedir

Türkiye Açıkdeniz Yarış Kulübü web sitesi IRC/Ölçü sayfasında ismi kayıtlı olup bölgenizde hizmet veren bir IRC Ölçüsü ile temas edebilir veya TAYK ı arayıp yönlendirme taleb edebilirsiniz.

IRC Ölçücüleri yetki ve sorumlulukları hakkında bilgi ile ölçü hizmetleri bedellerine aynı websitesi sayfasından ulaşabilirsiniz.Endorsed Sertifika için gerekli yelken ve arma ölçümleri standart sertifika için gerekli olanların aynısıdır.

Tartı işlemleri ,İstanbul da Ataköy ve Kalamış marinalarında,Bodrum ve İzmir de yapılmaktadır.Tartı öncesi teknenizin ‘boş ağırlık(empty weight)’ şartlarına getirilmesi ve suda yapılacak ölçümler için ölçücünüz sizi yönlendirecektir.Özellikle suda yapılacak ölçümler için uygun hava şartları olması gereğini dikkate alarak ,işlemlerin arzu edilen gün yapılamayabileceği ihtimalini dikkate alınız.

Tartı belgesi ölçücünüz tarafından imzalı olarak düzenlenecek ,siz ve ölçücünüz tarafından imzalanmış müracaat formuna eklenip tarafınızdan TAYK’a iletilecektir.Bu noktadan sonraki idari işlemler standart sertifika ile aynıdır . IRC Sertifikanız ‘Endorsed’ damgası taşıyacaktır .

Yarışırken kullandığınız en büyük cenovanız için bu sene tesis edilen HTW sınır değeri IRC 2008 Kural değişiklikleri kapsamında açıklanmıştır.

Sizin yelkeninizin HTW değerinin bu limitin içinde kaldığını bir IRC Ölçücüsü’ne kontrol ettiriniz ve aştığı takdirde yenileme sertifika müracaatınızda belirtiniz .

Yarış organizatörüne IRC Sertifikasında kayıtlı “Non Spinnaker TCC” değeri ile yarışa katılmak istediğinizi bildirin, muhtemelen IRC sınıflarında yarışmanızı uygun görecektir.

Bundan bağımsız olarak seyir güvenliği açısından teknenizin durumunu gözden geçirmenizi tavsiye ederiz.

Avrupa daki hemen tüm tekne üreticileri ,almayı düşündüğünüz tekne modelinde olup yarışlara giren bir teknenin ‘optimize’ edilmiş örnek sertifikasını size temin edebilecektir.

Alternatif olarak, IRC 2008 Kural uygulaması ile getirilen dünyadaki her hangi bir teknenin IRC sertifikası kopyasını temin etme imkanından faydalanabilirsiniz .Bu amaçla tekne adını ve ülkesini bildirerek TAYK a yapacağınız müracaat 20 Euro bedel karşılığında UNCL tarafından cevaplandırılacaktır.

IRC TCC değerlerine web sitemizdeki uluslararası yarış düzenleyen kulüplerin linklerinden ulaşabilirsiniz .

Bu hakkınız IRC nin getirdiği sayı sınırlamalarına tabidir .Bu sebeple ‘en uygun teknenin sertifikasını istiyorum ‘ türü bir soruya cevap almanız mümkün olmayacaktır.

Başa Dön